Biegówki w Górach Sowich

Biegówki w naszym życiu pojawiły się naturalnie, po górach chodziliśmy, jeździliśmy rowerem, zjeżdżaliśmy na zjazdówkach, więc naturalnie przyszła kolej na narty biegowe.

Góry Sowie – wybraliśmy je, ponieważ mają prowadzony profil na facebooku. Pojawia się na nim aktualna informacja o stanie szlaków oraz ich ratrakowaniu.

Widok na Sokolec

DOJAZD

Zdecydowanie należy posiadać własny środek transportu. W zimie nie uświadczymy tu za bardzo komunikacji publicznej. Najchętniej polecanym miejscem do rozpoczęcia jest Przełęcz Jugowska. Rozpoczynają się na niej 2 szlaki.
Warto pamiętać, że przełęcz położona jest na ok. 800 m n.p.m., więc nawet jeśli na nizinach nie uświadczymy grama śniegu to przy wjeździe może być go sporo. Pamiętajcie o zimowych oponach, łańcuchy w bagażniku też nie zaszkodzą. Na samej przełęczy była prawdziwa tafla lodowa przykryta warstwą śniegu. Podczas naszej wizyty zasypane częściowo parkingi nie były przygotowane na przyjęcie tak licznej ilości biegaczy, więc wielu zostawiało samochody wzdłuż drogi. (nie rzucę kamieniem – bo sama tak w końcu postawiłam auto) Wyobraźcie sobie – droga odśnieżona jest tak na ok. 1,5 szerokości samochodu i do tego samochód na poboczu. Ciężko było się minąć. Kiedy już wyjeżdżaliśmy pług odśnieżył dodatkową część parkingu, więc liczymy że zmieni się to na plus.

Kilkucentymetrowa warstwa przykryta śniegiem – lubię to!

TRASY

Do wyboru mamy 5 tras ze zwierzęcymi i przyrodniczymi nazwami, dwie dłuższe po ok. 10 km oraz trzy krótsze po 2-3 km. Na stronie gór sowich są one opisane wraz z przekrojem wysokości. Także od razu widzimy na co się piszemy.
Do tego mamy ślady GPS czy KML, które możemy wgrać na zegarek, telefon tudzież inne urządzenie.

KLIKNIJ ZOBACZ MAPĘ TRAS

NIETOPERZ

Do odważnych świat należy. My na pierwszy raz wybraliśmy „nietoperza” – opisana jako łatwa, ma raptem 10 km. Plusem jest fakt, iż przez pierwsze 6 km trasa biegnie po praktycznie płaskim terenie. Idealnym na naukę, uświadczymy wiaty przy których możemy chwilkę odpocząć. Potem kawałeczek zjazdu w dół, aż docieramy do podejścia na Zimną Polanę. Podejście to zdecydowanie rozgrzeje początkujących. Na sam koniec po minięciu polany czeka na nas 1,5 km zjazdu w dół. Zjazdu, który doskonale pokazuje różnicę między zjazdówkami, a biegówkami. Hamowanie na biegówkach jest trudniejsze i niejednokrotnie sprawia, że początkująca osoba musi gdzieś się wyłożyć 🙂

+ w większości trasa wiedzie po w miarę płaskim terenie
+ trasa tworzy pętle – nie wracamy tą samą drogą
+ optymalna długość 10 km – nie za dużo by się zmęczyć

SPRZĘT

Doszłam do wniosku, że skoro Przełęcz Jugowska jest taka znana to na bank będzie tam możliwość wypożyczenia sprzętu. Natknęłam się też na wpis sprzed kilku lat, że jest taka możliwość. Rzeczywistość jest inna.
Zaopatrzcie się w narty przed wjazdem na przełęcz, nie było tam gdzie wypożyczyć sprzętu (lub brakowało kompletnie informacji, w którym miejscu można to zrobić). Chyba najrozsądniej było go wypożyczyć gdzieś w Dzierżoniowie, bo z drugiej strony przełęczy w Rzeczce nie wszędzie je mieli.

CIEKAWOSTKI

Nazwa trasy nie jest wymyślona ot tak. W Górach Sowich naliczono 13 gatunków nietoperzy, a w całym kraju wyróżniamy ok. 22 gatunków. Region ten jest obszarem Natura 2000. Nietoperze zimują w starych sztolniach.
Same góry są zalesione w 90%, ale z pozostałych 10% rozciągają się bardzo malownicze widoki.